dissabte, 29 de novembre del 2014


ATENEA NIKÉ
Autor:Calícrates
 

Data: 449-421 a.C.
 

Estil:GrecClàssic                                                                                                                                                   
Mesures:8 m d’alçat 8 m i 4,18 x 3,78 m Planta                                                            
 

Material: marbre blanc               

Funció/ Tipus d’obra: Temple cultura
 

Localització: Atenes                                                                                                                            

Estat actual: a l’edat mitjana va ser desmuntat per tal de fer-ne servir els blocs de marbre per fortificar l’Acròpolis d’Atenes. Actualment ha estat reconstruit fins a l’alçada de la cornisa.



Context històric
El temple Atenea Niké commemora la victoria dels perses a la Batalla de Salamina a l’any 448 a.c.  La idea de la construcció d'aquest petit temple a l'Acròpoli d'Atenes va sorgir en el 449 aC després de la pau amb els perses. No obstant això, Pèricles es va oposar a l'aixecament del mateix i no es van començar les obres fins al 421 aC El projecte es va encarregar a Kalíkrates, qui va dissenyar un temple d'ordre jònic que va haver de adaptar-se al petit espai que se li va assignar, suprimint el pronaos i donant al capdavant d'accés a la cella l'aparença d'un temple in antis.
Mapa de l’Acròpolis d’Atenes , el temple Atenea Niké és el nº 3.
Análisis formal.
El fet de que la mesura del temple digui tan reduida i petita   es deu a que està situar sobre un petita muntanya al costat dret de l’acròpolis, és per això que s’exigia un pla especial de construcció degut a la dificultat de construcción que
dona el terreny adjudicat.Les dues sales habituals de la part davantera d'un temple grec, la naos i la pronaos, permet crear l'efecte òptic de ser un temple in antis, el que s'adaptava millor al lloc. A més, s'havia d’accedir per la part del darrere, travessant l'ala sud dels Propileus.




És un temple de tipus anfipróstil tetràstil, amb quatre columnes monolítiques d'ordre jònic, amb estries. Construït en marbre pentèlic, s'aixeca sobre un basament que es conegut com a Crepis o crepidoma, de quatre graons, els tres inferiors del estereobat i el superior del estilòbat. Les columnes jòniques són molt esveltes tenen una base amb escòcia que seria la part còncava i dos bous que seria les parts convexes, i un capitell molt fi amb un collarí i volutes. L’entaulament té un arquitrau dividit en tres bandes superposades, un fris escultòric, una cornisa que produeix efectes de clarobscur sobre les escultures, i un frontó del qual tot just queden indicis en els extrems.            



Analisi d’estilistica i significació

A la "sala de la deessa", es guardava una  escultura de fusta d'Atenea Niké i probablement estava situada en el pòrtic posterior o en l’opistòdom .
En quant a la decoració escultòrica  s'ha conservat molt bé es pot apreciar l’ utilització de la tècnica dels "draps mullats" esculpits al trepà, dirigits pel broncista Calímaco. Al fris hi havia escenes de les Guerres Mèdiques amb al·lusions religioses a l'ajuda dels déus tutelars de la ciutat, Atenea, Zeus i Posidó, i en els dos frontons destaquen les figures que fan referència a la a la deessa Atenea. Encara que ja fora de l'edifici continuem el seu programa escultòric els relleus que hi ha a les parets de la terrassa inferior, entre els quals s'ha conservat una bellíssima imatge d'Atenea lligant la sandàlia i altres escenes bèl·liques dels déus, en el que és una invocació a seva ajuda en la Guerra del Peloponès contra Esparta i els seus aliats.




Fris que representa la batalla amb el bàrbars


Imatge de la deesa Atenea ( apreciació de la tècnica  dels draps molls en la seva vestimenta)

En aquest fris podem contemplar a la deesa , que es situa en el costat dret en companya de les seves sacerdotesses .
Influències,significat i funció
Aquest temple és considerat com un dels exemples més emblemàtics de l’ordre jònic .  l’obra segueix les pautes i es veu influenciada per l’arquitectura grega antiga i posterior tant en la decoració , com en el material emprat planta mur i la resta d’elements  de suport com ara les columnes. El temple representa harmonia i bellesa, sent el primer temple de visita i no de culte 

Estefania Lozano Parra

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

Post nuevo Post antiguo Home